Recruitment = sales

Onlangs las ik een artikel waarin aangegeven werd dat het nieuwe recruitment gezien wordt als een salestraject. Vanuit mijn optiek was dit altijd al zo, maar toch mooi dat er weer een modeterm aan een reeds bestaand proces wordt toegevoegd.

In feite klopt het natuurlijk wel, recruitment is pure verkoop. Of het nu adverteren, het benaderen van potentiële kandidaten, je ‘werkenbij’site-gedeelte (ga me niet vertellen dat je deze nog steeds niet hebt) of zoiets als een beurs betreft -het is allemaal verkoop. Inkopper natuurlijk.

Toen ik me iets meer verdiepte in het artikel (je wordt overvoerd met informatie iedere dag) zag ik dat het in dit geval kandidaten betrof. De kandidaat is in eerste instantie koud(e acquisitie), bij interesse lauw (prospect), op kennis­makingsgesprek warm en bij aanname hot (klant). Conceptueel procestechnisch fantastisch kwam er in mij op toen ik het las. Het callcentergevoel kwam opzetten en ik werd gelijk enorm ‘vrolijk’.

De callcentergedachte is vanuit kandidaat­benadering echter niet vreemd. Als je ziet wat je aan kandidaten moet benaderen om uiteindelijk tot één aanname te komen, dan is de term ‘war for talent’ geen vreemde uitdrukking. De tekorten in de tekortmarkten staan op de piek, en HR-instroom oftewel werving staan overal op de agenda. Geloof het of niet, er is zelfs een tekort aan (kwalitatief) goede recruiters. Wil je hiermee als bedrijf aan de slag, zorg dan voor een gedegen voorbereiding. Natuurlijk kunnen we je daarbij helpen.

Wouter Weijens
Recruitment engineer en eigenaar
Recruition
Vliesweg 18
5453 RX
Langenboom
06-23135655
wouter@recruition.nl
www.recruition.nl