Van nietszeggende eenheidsworst naar kandidatenmagneet

Employer Branding

De kracht van Employer Branding

Wat is Employer Branding?

Employer Branding, ofwel het vestigen van je werkgeversmerk, is het proces waarbij een bedrijf zichzelf promoot als een aantrekkelijke werkgever. Het is het imago dat je als organisatie creëert dat helpt bij het aantrekken en behouden van getalenteerde werknemers. Het gaat om het uitstralen van je unieke waarden, cultuur, missie, arbeidsvoorwaarden en werkomgeving. Het draait allemaal om hoe je dit alles verpakt en naar buiten brengt – zowel voor je huidige medewerkers als voor toekomstig talent dat je binnen wilt halen. Een sterk werkgeversmerk trekt die mensen aan die écht bij je passen en die trots zijn om deel uit te maken van jouw team.

Waarom is Employer Branding belangrijk?

De personeelstekorten vliegen ons om de oren en dat betekent: een competitieve arbeidsmarkt. Met een sterk werkgeversmerk onderscheid je je van concurrenten. Het kan zelfs een cruciale factor zijn om topkandidaten te overtuigen om voor jouw bedrijf te kiezen in plaats van voor een concurrent. Een sterk werkgeversmerk is de geheime saus die ervoor zorgt dat de juiste mensen de deur platlopen om bij jou te werken.

 

Behouden is beter dan vervangen

Intern werpt een sterk werkgeversmerk ook zijn vruchten af. Een tevreden en betrokken medewerker is doorgaans productiever en levert betere prestaties. Om het even plat te zeggen: blije koeien geven meer melk. Werknemers die trots zijn op hun werkgever en zich verbonden voelen met de bedrijfscultuur, blijven langer aangehaakt. Dit vermindert personeelsverloop én de kosten die gepaard gaan met het werven en trainen van nieuwe medewerkers. Al met al kun je zeggen dat goede mensen behouden veel minder tijd en geld kost dan nieuwe goede mensen zoeken.

Klanten werken graag met sympathieke bedrijven

Je commerciële succes hangt voor een groot deel af van een goede reputatie en een positief imago. Employer Branding draagt hieraan bij in de breedste zin van het woord. Zakelijke relaties en klantloyaliteit worden versterkt, want mensen doen nou eenmaal liever zaken met bedrijven die goed zijn voor hun mensen.

Blije recruiters

Het pull-effect van goede Employer Branding maakt het leven van recruiters een stuk makkelijker. Actief zoeken naar nieuwe collega’s kost namelijk tijd, geld en energie. Met een hoop afwijzing als gevolg. Dikke huid of niet: afwijzing doet pijn. Als potentiële kandidaten jouw bedrijf al volgen en bekend zijn met de carrièrekansen die je biedt, melden zij zich uit eigen beweging, zonder dat je aan hen hoeft te trekken. Dit bespaart een hoop zoekwerk. Daarnaast zijn deze kandidaten sneller geneigd om een kennismakingsgesprek aan te gaan met een bedrijf dat een sterk werkgeversmerk heeft, zelfs als ze op dat moment niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan. Zo wordt de naald vanzelf uit de hooiberg gehaald (met een magneet in plaats van blote voeten).

 

Kortom, Employer Branding is essentieel voor het opbouwen van een duurzame, succesvolle organisatie die in staat is om talent aan te trekken, te behouden en te motiveren. Het draagt bij aan een sterke bedrijfscultuur, verhoogde productiviteit en een positief bedrijfsimago, wat allemaal bijdraagt aan het algehele succes en de groei van de organisatie.

Wat is het effect van Employer Branding op de korte termijn?

Sterke Employer Branding geeft handvatten om wervingscampagnes op een hoger plan te brengen. Met een consistente boodschap over alle kanalen trek je sneller de aandacht en wordt je herkenbaarheid vergroot. Wervingsprocessen worden versneld, omdat kandidaten al een positief beeld hebben van een bedrijf. Het leidt tot snellere beslissingen en een hogere acceptatiegraad. Bovendien krijg je meteen een beter gekwalificeerde kandidatenpool, omdat talent gewoonweg graag bij een werkgever wil horen die bij hen past als mens. En voor je recruiters is een portie minder afwijzing ook wel lekker 😉.

Wat is het effect van Employer Branding op de lange termijn?

Op de lange termijn bouw je met een sterk werkgeversmerk aan een team dat als een blok achter je staat. Denk aan langdurige samenwerkingen en een drastisch lager personeelsverloop. Met werknemers die met veel plezier jaren voor je werken kun je vooruitkijken en samenwerken aan de toekomst. Werknemers zijn gemotiveerder en meer betrokken bij de organisatie én elkaar; hierdoor zijn je teams beter op elkaar ingespeeld en kunnen ze meters maken. Bovendien reageert je team sneller op veranderingen en worden nieuwe uitdagingen aangegaan met de geestdrift en het zelfvertrouwen van een kleuter in een Batman T-shirt op de eerste schooldag. Het gevolg? Je medewerkerstevredenheid stijgt en dit leidt tot een positieve werkcultuur.

En weet je wat? Die mooie sfeer blijft niet binnen de muren van je bedrijf. Het straalt uit naar buiten en geeft je reputatie een flinke boost. Het doet namelijk veel met de reputatie en het imago van een organisatie als mensen graag voor je willen werken. Tevreden medewerkers zijn je beste ambassadeurs en dat straalt af op je hele organisatie. Nog beter: een sterk werkgeversmerk helpt je om door een crisis te navigeren, omdat medewerkers in moeilijke tijden eerder loyaal blijven. Employer Branding zorgt er dus voor dat je niet alleen nu, maar ook in de toekomst stevig in je schoenen staat.

Hoe kun jij je Employer Branding aanscherpen?

Allereerst: weet wie je bent en laat dat ook zien! De Employer Value Propostion (EVP) moet glashelder zijn – het draagt je unieke waarden, cultuur en voordelen van werken bij jouw organisatie uit. Die EVP moet in een paar rake zinnen vertellen waarom jouw organisatie zo uniek is om voor te werken. Zet het op je website, deel het op social media, schreeuw het van de daken! Wees zichtbaar. Laat iedereen zien hoe geweldig jouw organisatie is, en geef een sneak peek in de cultuur waar iedereen deel van wil uitmaken.

Wees niet alleen maar schreeuwerig; leef het ook na. Als je zegt dat je een topwerkgever bent, dan moet je dat ook zijn. Geen loze praatjes! Wees een betrokken werkgever waar medewerkers zich gewaardeerd en begrepen voelen. En natuurlijk: zorg voor competitieve arbeidsvoorwaarden. Zelfs de beste Employer Branding is waardeloos als je aanbod niet concurrerend is.

Hebben mensen eenmaal voor je gekozen? Top! Zorg ervoor dat ze zich welkom voelen en snel hun draai vinden met een warm en goed georganiseerd onboardingsproces. Dit is je kans om een blijvende indruk te maken. Blijf communiceren. Vraag om feedback, luister naar wat je medewerkers te zeggen hebben, en laat zien dat hun stem er echt toe doet. Zo bouw je aan een werkplek waar iedereen trots op kan zijn.

Tips & Tricks

  1. Zorg voor een kick-ass carrièrepagina met alle info over je cultuur, voordelen, en vacatures.
  2. Deel echte verhalen van je mensen – video’s, blogs, socials, alles kan!
  3. Moedig je medewerkers aan om positieve reviews te delen op platforms zoals Glassdoor en Indeed.
  4. Deel regelmatig content over bedrijfsnieuws, events, successen, en je unieke werkomgeving.
  5. Gebruik foto’s en video’s van dagelijkse activiteiten, teamuitjes en bedrijfsevenementen om je cultuur te laten zien.
  6. Laat je kernwaarden en missie eruit springen op je website en in al je communicatie. En zorg ervoor dat ze écht leven binnen je bedrijf.
  7. Praat over opleidingsmogelijkheden en carrièregroei om ambitieuze mensen aan te trekken.
  8. Publiceer regelmatig erkenningen en beloningen voor medewerkersprestaties om te laten zien dat je hun werk waardeert.
  9. Voer regelmatig enquêtes uit en laat zien dat je de feedback van je mensen serieus neemt en er ook iets mee doet.
  10. Zorg voor een relaxed en gastvrij onboardingprogramma dat nieuwe medewerkers laat voelen dat ze erbij horen zonder hen te overspoelen met info. Doseer de informatie en voorzie hierin op de momenten dat het waarde heeft. Maak het leuk en memorabel!

Wil jij de show stelen met een ijzersterke Employer Branding? Tijd voor actie! Onze tips helpen je al een heel eind op weg. Wil je even sparren met onze specialisten? We helpen je graag en de eerste kennismaking is geheel vrijblijvend!