De sollicitant in jouw restaurant

Nieuwe werknemers werven is niet zomaar iets wat je er even bij doet, het is een totale beleving, gestoeld op emotie. Omdat er nog steeds onvoldoende bewustzijn is met betrekking tot de impact van jouw belofte voor de kandidaat bij jouw organisatie, trek ik vaak de parallel naar de horeca.

Het begint met de uitstraling van jouw restaurant (werkgeversmerk) op een mogelijke klant (kandidaat). “Goh, dat ziet er gezellig uit, zullen we de kaart eens gaan bekijken?” Op die kaart ziet jouw potentiële klant vervolgens wel een aantal gerechten dat hem aanspreekt. Persoonlijke ontwikkeling, doorgroeimogelijkheden, verantwoordelijkheid… Dat is een mooi opgemaakt bordje, met een leuke presentatie…

En dan de prijs (salaris; nog steeds de primaire drijfveer )! Die is ook helemaal goed! Laten we snel eens een aantal reviews (Google, Indeed, Glassdoor en andere) lezen over dit restaurant. Leuk, staat goed aangeschreven! Vervolgens loopt de klant het restaurant binnen en gaat hij een hapje eten. Dit restaurant onderscheidt zich namelijk van die andere veertig gelegenheden in de straat (kandidaatbeleving).

Tip: stop met het zenden van informatie over je bedrijf, gebruik de KISS (keep it short en simple) methodiek en beantwoord de belangrijkste vragen van jouw kandidaat:

  1. What’s in it for me?
  2. What’s in it for me?
  3. What’s in it for me?
  4. En vertel vervolgens iets over jezelf als de kandidaat dit wenst…

Hoe wij de restaurants bouwen en onderhouden voor onze klanten? Kijk even op www.recruition.nl of bel ons gewoon voor een kop koffie, kunnen we gelijk de sfeer proeven.

Wouter Weijens,
Recruitment engineer en eigenaar van Recruition in Langenboom.