CASE: TAMARA SWARTJES, COMPASS STRATEGIC RECRUITMENT
Maak kennis met Tamara Swartjes van Compass Strategic Recruitment. Tamara begon min of meer toevallig in de wereld van recruitment en employer branding… Na een periode in het buitenland voor Defensie, stond ze voor de keuze om terug te keren naar Defensie of de stap maken naar de burgermaatschappij. Ze koos voor het laatste en dit groeide uit tot een passie voor het verbinden van talenten met organisaties. Ze gebruikt hiervoor de ideale mix van mens en technologie. Lees hoe zij het verschil maakt bij haar opdrachtgevers!
De eerste vacature die haar aansprak toen ze zich oriënteerde in de burgermaatschappij, was die voor intercedent bij Tempo-Team. Na een leuk gesprek kwam naar voren dat ze haar talent daar liever zouden inzetten voor het ontwikkelen van een nieuw label voor de logistiek binnen Tempo-Team: Tempo-Team Contracting. Hierna kwam ze bij verschillende werkgevers in loondienst, waar ze vaak een coördinerende rol kreeg. Dit stelde haar in staat om bij veel verschillende organisaties in de keuken te kijken en te leren.
Fast-Forward naar een paar jaar later en Tamara raakte in verwachting van haar zoon (inmiddels een behoorlijke kerel). In die tijd begon haar ondernemerszin te prikkelen en is ze als zzp-er ingestapt in franchise-organisatie Flexibility, waar ze zich specialiseerde in het bemiddelen in technisch personeel op MBO/HBO/WO niveau. Een ontzettend goede manier om de eerste ervaringen in het ondernemerschap op te doen. Ondersteund worden door een centrale organisatie en een netwerk, maar wel voor het eerst ook echt zélf verantwoordelijk zijn voor het bemiddelen van mensen.
Zo kwam ze erachter waar haar passie echt lag. In de gesprekken met kandidaten leerde ze de persoon achter het cv kennen. Maar ook leerde ze de organisaties achter haar opdrachtgevers steeds beter kennen. Los van de oorspronkelijke vraag om personeel, wist ze steeds beter te achterhalen waar de ondernemers in kwestie nu écht behoefte aan hadden. Ze ontwikkelde zich verder in het vak, om uiteindelijk in 2020 de stap te maken naar haar volledig eigen onderneming: Compass Strategic Recruitment. Hier staat de vraag centraal hoe recruitment en werving & selectie bijdragen aan de strategische doelstellingen van een onderneming. In plaats dat ze werkt met een HR-medewerker, schakelt ze direct met de directie. Hierdoor is ze niet alleen in staat om de urgentie in personele bezetting op te lossen, maar ook voor de lange termijn bij te dragen aan de groei en ambities van haar opdrachtgever. Hiervoor zet ze tools in, zoals interim dienstverlening, referral, werving & selectie en employer branding. Alles om van haar opdrachtgevers een talenten-magneet te maken.
Impact maken met recruitment
Toen Tamara Compass startte, had ze een duidelijke missie voor ogen. Al snel kreeg ze de kans om voor een klant in de vastgoedsector een compleet recruitmentproces op te zetten. Vanaf het begin wist ze dat dit niet zomaar een opdracht was, maar een kans om écht impact te maken. Ze werkte nauw samen met de klant om het DNA van de organisatie te definiëren, kernwaarden te benoemen en een solide HR-beleid te ontwikkelen. Employer branding werd een centraal onderdeel van deze aanpak. Wat deze samenwerking bijzonder maakte, is dat dit bedrijf, ondanks hun groei van 2 naar 17 medewerkers, tot op de dag van vandaag geen extern recruitmentbureau nodig heeft gehad. Dit illustreert niet alleen de kracht van Tamara’s aanpak, maar ook hoe het gebruik van technologie, zoals een ATS (Applicant Tracking System) als Recruition, cruciaal was om dit succes te realiseren.
Technologie helpt je attent te zijn
Voor Tamara is technologie geen doel op zich, maar een middel om haar werk als recruiter efficiënter, effectiever én tenslotte zelfs menselijker te maken. “Techniek moet je werk vergemakkelijken en ondersteunen,” benadrukt ze. “Bij Compass hebben we tools, waaronder Recruition, ingezet om processen te professionaliseren en meetbaar te maken. Met software zoals een ATS zorg je ervoor dat processen beter geregistreerd worden, en je kunt kandidaten op elk moment in het proces volgen en betrokken houden bij het werkgeversmerk.”
Dankzij automatisering wordt het veel gemakkelijker om kandidaten al vroeg in het proces in contact te laten komen met je organisatie. Door naamsbekendheidscampagnes, bedrijfsvideo’s en -fotografie te integreren in het recruitmentproces, wordt het werkgeversmerk sterker gepositioneerd. Tamara: “De conversie die voortkomt uit de campagnes die we draaien wil je kunnen vangen in je ATS, zodat je deze gegevens kunt gebruiken om het proces verder te verfijnen en kandidaten nooit uit het oog verliest.”
Dit is waar Recruition een belangrijke rol speelt. Het systeem zorgt ervoor dat het recruitmentproces waterdicht is, terwijl het tegelijkertijd ruimte biedt voor een persoonlijke aanpak. “Data en technologie helpen ons om efficiënter te werken, maar uiteindelijk blijven mensen zakendoen met mensen. Een functie die ik veel gebruik is bijvoorbeeld om persoonlijke informatie op te slaan in het dossier van een kandidaat. Hoe leuk is het om na een poosje te kunnen vragen: “Joh, hoe is het met de pony van je dochter?”. Een ATS werkt dan eigenlijk precies als een CRM, maar dan toegesneden op recruitment. Het helpt je attenter te zijn naar de mensen met wie je werkt.”
Technologie verbinden met de organisatie
Volgens Tamara ligt de kracht in de balans tussen technologie en de menselijke aanpak. “Techniek moet geen doel worden, maar je moet het omarmen als een hulpmiddel om de juiste mensen op het juiste moment te betrekken.” Ze gelooft sterk in het opzetten van draagvlak binnen teams door eerst intern onderzoek te doen. “Het is belangrijk om de mensen die met de technologie gaan werken te vragen wat ze nodig hebben, wat ze missen, en ze daarna mee te nemen in het proces.”
Het succes van een nieuwe tool als Recruition kan alleen worden gegarandeerd door een kleine groep medewerkers te betrekken en hen intern eigenaar van het product te maken. Door successen te delen, bijvoorbeeld tijdens kwartaalmeetings of maandelijkse werkbesprekingen, creëert Tamara een cultuur waarin iedereen enthousiast wordt over de voordelen van technologie. “Als mensen zien hoeveel voordeel het oplevert, wil iedereen meedoen.”
Employer branding als versneller voor recruitment
Een ander belangrijk onderdeel van Tamara’s aanpak is employer branding. Ze ziet employer branding niet alleen als het visueel aantrekkelijk maken van een werkgever, maar als een diepgaand proces. Je cultiveert het gevoel van werknemers en kandidaten bij een organisatie. “Kandidaten die beter geïnformeerd zijn over het merk, worden sneller ambassadeurs van je werkgeversmerk. Dat levert direct meer betrokkenheid en een betere match op. Dankzij een sterk werkgeversmerk weten kandidaten (en recruiters) binnen 10 minuten in een gesprek of er een match is. Bovendien stopt employer branding niet bij recruitment. Integendeel; het begint bij de bestaande collega’s. Je wil zorgen voor loyale medewerkers die zich voor lange termijn willen verbinden aan je organisatie. We zetten de voordeur wijd open voor nieuwe instroom – met alle moeite en investeringen die daarbij horen-, dus moeten we ook zorgen dat we de achterdeur zoveel mogelijk dichthouden om uitstroom te beperken.”
De essentie van succesvol werven
Tamara ziet oprechte interesse in mensen als de essentie van recruitment. Of het nu gaat om een ondernemer met ambitieuze doelstellingen of een kandidaat die de volgende stap in zijn carrière wil zetten, Tamara weet waarde toe te voegen door verder te kijken dan het CV. “Zo blijf je weg van de onoverzichtelijke papieren rompslomp en word je een persoonlijke loopbaanbegeleider,” legt ze uit. Door de menselijke connectie te combineren met technologie, zoals Recruition, blijf je voortdurend waarde toevoegen aan zowel de kandidaat als de ondernemer.
Wil je meer weten over hoe technologie ook jou helpt om menselijker te zijn? Of wil je eens brainstormen over de kansen voor Employer Branding voor jouw organisatie? Neem dan meteen contact op en je zult zien: jouw funnel loopt sneller vol dan Bonnie St. Claire op een nineties studentenfeest.